Audi RS4 Avant (B5)

André Jaskiewicz | 27.11.2019

Første generasjon Audi RS4 Avant

Første gangen Audi lanserte en RS-modell var i 1994 under navnet Audi RS2 Avant. Dette var en bil laget i samarbeid med Porsche og fremstod som noe helt unikt. En av grunnene til det var at Audi hadde satt inn en stor femsylindret motor på over 300 hestekrefter i en stasjonsvogn. Dette var definitivt ikke vanlig da.

Den neste RS-modellen kom 3 år etter at produksjonen på RS2 Avant stoppet. Året var 1999 og Audi RS4 Avant så dagens lys for første gang. Med bredere skjermer enn A4 og S4, markante RS-fangere og RS-hjul var dette en bil som virkelig skilte seg ut fra den vanlige stasjonsvognen.

Kraftig motor og firehjulstrekk

Bilen kom med en 2.7-liters V6 biturbo motor på 381 hestekrefter og quattro permanent firehjulstrekk. Den kombinasjonen gav en rask akselerasjon og en trygg kjøreopplevelse.

Audi RS4 Avant ble levert med en 6-trinns manuell girkasse og bilen klarte 0 til 100 km/t på bare 4,9 sekunder.

Modifisert fra originalen

Bilen jeg har fotografert har noen modifiseringer fra originalen. Det justerbare senkesettet gir bilen en fin høyde komplettert med BBS felger og Federal dekk.

Foran er en leppe satt på under frontfangeren, tåkelysene er tatt ut og tauekrok i stoff er montert. Større bremser, og et mer bråkete eksosanlegg er også å finne.

En sjelden bil med et fargerikt fargekart

Det ble produsert 6.030 Audi RS4 Avant fra 1999 til produksjonsslutt i 2001. Akkurat som forgjengeren, så kom RS4 Avant også bare som stasjonsvogn (Avant betyr stasjonsvogn på Audi-språket).

B5-utgaven kunne bestilles i flere kraftfulle farger som blant annet Imola gul, Nogaro blå og Misano rød, som denne bilen har.

Fotografere din bil?

Vil du ha mer informasjon eller et tilbud vedrørende fotografering av din bil? Da kontakter du meg helt uforpliktende her.

Using Format